case
Naturkompaniet
Kampanjer för Green Fridays
Jordnära filmkoncept med starkt budskap
Reklamfilm
Stillbild
Uppdraget
Naturkompaniet är en av de största aktörerna inom outdoor segmentet. Deras linje är att aldrig erbjuda rabatterade priser utan istället fokusera på kvalitet som håller och leder till minskad slit och släng-konsumtion. Inför Black Friday ville Naturkompaniet göra filmer som uppmanar mottagaren att sköta om sina befintliga prylar snarare än att köpa nytt. Naturkompaniet ville ha en kampanj som når mottagaren på flera plan.
Lösning
År 2018 skapade vi en mer cinematisk och engagerande story med mycket känsla. Det blev en liten kortfilm med cut downs. 2019 valde vi istället att satsa på ett mycket snabbare mer effektiv filmberättande. Båda kampanjerna kommunicerar ett anti black friday budskap där Naturkompaniet bjuder på vaxninga av kängor. Till 2019 års kampanj gjorde vi utöver huvudfilmen dessutom stillbilder till vepor i alla skyltfönster samt instruktionsfilmer på webben hur man lagar sina prylar själv för att nå mottagaren med bredd.
2 huvudfilmer
3 cut downs
Stillbilder (skyltfönster & webb)
3 "gör-det-själv"-filmer
Pentagram, upplever vi, är mycket självgående och ansvarar för hela processen, om så önskas. Inspirerande att jobba med och lyhörda. Vi är mycket nöjda över samarbetet och materialet vi fick levererat var helt enligt brief och håller mycket hög kvalitet.
Jennie Holmstörm, Kampanj- och projektansvarig på Naturkompaniet
Resultat
Filmerna fick stort genomslag i media samt stort engagemang på sociala medier med många visningar och delningar. Ett stort antal besökare kom till butik för att få sina kängor vaxade vilket ledde till ökad exponering.
Team
Exekutiv producent Gustav Stern
Producent Johan L. Heinstedt
Regissör Philip W. da Silva
Filmfotograf Nils Bremdal-Vinell
Ljudläggning Gabriel Lundh - the dome.